Friday, October 26, 2012

Penjelasan format JPEG, TIFF, PSD, PDD, BMP, PICT, PNG, dan GIF


Soalan :
Saya perlu belajar yang format yang terbaik untuk menyimpan foto saya: JPEG, TIFF, PSD, PDD, BMP, PICT, PNG. Saya benar-benar tidak memahami yang format yang terbaik untuk apa. Adakah terdapat senarai yang akan memberitahu apabila menggunakan yang mana satu, dan terangkan kenapa? Juga, apabila saya menyimpan [JPEG], keluar kotak  "jika saya mahu menyimpan dalam Baseline, Baseline Dioptimalisasi, atau Progresif. Saya tidak mempunyai  idea yang mana adalah yang terbaik!

Fazmys :

Berikut adalah beberapa garis panduan umum:


  • Jika imej untuk web atau dalam talian, menggunakan JPEG, PNG, atau GIF.
  • Jika imej untuk mencetak, menggunakan TIFF.
  • Jika anda ingin menyimpan versi yang kekal disunting, pilih format fail asli perisian anda. (PSD untuk Photoshop, PSP Paint Shop Pro, CPT untuk Corel Photo-Cat, dan lain-lain)
Berikut adalah penerangan ringkas grafik format fail yang biasa, dengan pautan untuk mengikuti untuk maklumat lanjut:


JPEG 
JPEG adalah yang terbaik untuk gambar apabila anda perlu menyimpan saiz fail kecil dan tidak besar memberi beberapa kualiti untuk pengurangan yang ketara dalam saiz. JPEG tidak sesuai untuk imej dengan teks, blok warna besar , atau bentuk ringkas, kerana ia akan kabur dan warna boleh beralih. Hanya JPEG menawarkan pilihan Baseline, Baseline Dioptimalisasi, atau Progresif.

Baseline (Standard) - Ini format JPEG diiktiraf oleh semua pelayar web.

Baseline Dioptimalisasi - Ini pilihan format JPEG yang menyediakan warna optimum dan mampatan lebih baik sedikit. Ia disokong oleh semua pelayar moden, tetapi tidak disokong dalam pelayar lama. Ia adalah pilihan terbaik.

Progresif - Mencipta fail JPEG yang memaparkan secara beransur-ansur menjadi makin jelas, bermula berblok, dan secara beransur-ansur menjadi lebih jelas. Ia tidak membuat imej "memuat turun" (loading/download)  lebih cepat, tetapi ia boleh memberi ilusi kelajuan jika imej berblok dimuatkan  pada sambungan internet perlahan. Dengan majoriti pengguna internet pada hari ini mempunyai sambungan kelajuan tinggi, Progresif JPEG jarang digunakan.
Lagi tentang JPEG


TIFF
TIFF baik untuk mana-mana imej jenis bitmap (berasaskan piksel).TIFF menghasilkan fail besar, tetapi tidak ada kerosakan dalam kualiti. TIFF juga mengekalkan lapisan, ketelusan alfa, dan lain-lain ciri-ciri khas apabila disimpan dari Photoshop. Jenis maklumat tambahan yang disimpan dengan fail TIFF berbeza dalam versi Photoshop yang berbeza, jadi cari bantuan pakar Photoshop untuk maklumat lanjut.


PSD, PDD
PSD dan PDD adalah format asli Photoshop. Gunakan PSD apabila anda perlu untuk memelihara preserve layers, transparency, adjustment layers, masks, clipping paths, layer styles, blending modes, vector text and shapes, dan lain-lain. Lanjutan PDD telah digunakan dalam Adobe PhotoDeluxe (kini dihentikan), tetapi ia adalah serupa dengan format PSD dan kedua-duanya boleh digunakan silih berganti



BMP
Penggunaan BMP untuk mana-mana jenis imej bitmap (berasaskan piksel) . BMPS adalah fail yang besar, tetapi tidak ada kerugian dalam kualiti. BMP tidak mempunyai manfaat seperti TIFF, kecuali anda boleh menggunakan ia untuk Windows wallpaper.



PICT
Pict adalah bitmap format lama, ianya untuk Mac sahaja, serupa dengan BMP untuk Windows. Pict tidak sering digunakan hari ini.


PNG
Gunakan PNG apabila anda memerlukan saiz fail yang lebih kecil dengan tiada kerosakan dalam kualiti. Fail PNG biasanya lebih kecil daripada TIFFs, (dalam pengalaman saya). PNG juga menyokong ketelusan alfa (soft edges) dan telah dibangunkan untuk menjadi mengganti Web grafik untuk GIF.

GIF 
Gunakan GIF untuk grafik web yang mudah dan mempunyai warna yang terhad. Fail GIF sentiasa dikurangkan kepada 256 warna yang unik atau kurang dan sangat kecil, mempercepat-loading grafik untuk Web. GIF adalah baik untuk  web buttons, carta atau gambar rajah, lukisan seperti kartun, banner, dan tajuk teks. GIF juga digunakan untuk animasi, web kecil yang padat. GIF jarang digunakan untuk gambar.


Tajuk akan datang: Cara-cara untuk mengatasi "SPAM"
Category: Web/Blog
Intro: Kehadiran "SPAM" di laman web anda bukan sahaja merendahkan kredibiliti laman anda sebaliknya menunjukkan bahawa anda sebagai seorang pengurus laman web tidak peka dan kurang mengambil berat mengenainya.

1 comments:

 
Sila LIKE untuk terus membaca. TQ :)